Tuesday, November 6, 2007

بطلى يا نور العين - زجل مشترك

يا قلب ليه مالك شايل كتير الهم

بصيت فى جدرانك ما لاقيت غير الهم

مالك كده متلهف وبتدور على بطلك

هناك فى وسط الوشوش ولحد شاف حزنك

دارت عيونى تبص فى كل وش و وش

وشكل الوشوش ما فيها صوره الى غاب

حبيبى فينك ما بينهم

مش كنا متواعدين

على حبى متعاهدين

يا ما قلت لى انك راجع مع كل طلعه شمس

فينك يا نور العين

سايبنى فين ولمين

يا دم بيجرى جوه شريانى

حبيبى يا كل اوطانى

يا همس قلبى وكحل اجفانى

يا الف روح بتروح لما الاقى هواك

يا الف كلمه وكلمه باكتبها لما القاك

لفيت ودورت كتير ولا حد راضى يرد

اصرخ باعلى صوت ما حد ناوى يرد

اياك تكون خليت بوعد كان بينا

ده انت الهنا والميل والوعد كان بينا

جانى البطل بيقول

راح الحبيب يا نور

صرخ الام جوايا وقال باعلى صوت

حبيبى ما يخلى بعهد قاله فى يوم

مهما طال الزمن مسيره يجى فى يوم

قالوا دى تاه عقلها وصارت من الدراويش

قلت لهم ما تعرفوا حبيبى ابو العهود

ده فارس شديد مغواركلامه زى السيف

هتشوفوا لما يكون منار واضح وضوح الشمس

على فجائه جه يهمس انا جيت يا نور العين

حبيبى

مش قلت انه فارس اد الكلام بيكون

اهو جه يا الف وش و وش بين الوشوش بتلوم

ما كنت يوم درويشه ده القلب حاسس بيه

وبقلبى بحلم بيه

بحلم بيوم القاه ده يبقى يوم المنى

طلع خلاص الفجر وجاب معاه الافراح

ينده باعلى صوت رجعت نور العين

حبيبى

نورت قلبى وعقلى وكل دنياى

وجيبت لى نصر بلادى ومعاه وردايه

تسلم يا نور العين من اى غدر يكون

ده انت فارس فى وسط الكون

ومالى غيرك حبيب

تسلم يا نور العين




انا جيت يا نور العين
جيت اقولك انى على العهد باقى
وانا لا جبان ولا خوان ولا ناسى
ده انا اللى عايش ليكى وفيكى بكل احساسى
انا اللى كل نقطة دم فيا بتقولك وحشتينى
يا عمرى يا قلبى يا نورعينى
جيت ..علشان اسلم وامشى
سامحينى.. لسه المشوار مخلصشى
لسه الميدان قايد نار ومستنى
محتاج لسيفى وسيف كل عاشق زيى
عاشق صبية عربية قدسية
فلسطينية عراقية صوماليه
هى الهوية والجنسية واحلامى اللى جاية
هى الكرامة والكرامه تحتاج لحراس
يشهروا سيوفهم فى وش الاعادى الانجاس
من كل لون وملة يا صبية اتلموا علينا
كلاب ملاعين اتلفوا من حوالينا
وانتى الضحية يا صبية وانا الشهيد
شهيد ولسه فى العمر بقيه
متخافيش يا صبية من الملاعين
وحياة حبى ماراجع إلا بألف عيد
عيد النصر ,عيد الشرف ,عيد الكرامه وعيد ...وعيد ...وعيد
ايامك كلها هتكون اعياد ..وانا
افتكرينى يا صبية مع كل فجر وادعيلى
وقولى حبيبى عاش بطل ومات شهيد




منا قلت لللايمين حبيبى جايلى يا ناس

مليان دفى واحساس

ما حد صدقنى وقالوا من الدراويش

تاه عقلها من حب نور العين

حبيبى يا كل الهنا ليا

يا قلبى وضى لياليا

حبيبى فى كل صلواتى بدعى واقول يا رب

انصرلى نور العين ده ماله غيرك يا رب

سابنى وراح ليهم شاهر سيوف الحق

ما هما منى احق

انا عارفه انك عشت لاجل تحميهم

انا عارفه انك غايب لاجل امانيهم

وجعت قلبى يا نور

بينا بلاد وبحور

وانا لسه منسيه

فى همومى ملهيه

سلامك كلامك هلوا

طلوا وبعدين ولوا

وجعت قلبى يا نور

انا عارفه انك فارس وياما هتوريهم

انا عارفه انك صاين لكل غنواينا

وعارفه انك فاكر ايامنا ولياليهم

قلبى معاك فى ميدانك بس اوعاك تغيب

انا لسه مستنيه ترجع لى تانى حبيب

وتكون لحضنى قريب

ومهما طال البعد

ومهما دقت المر

انا باقيه على عهدى

وصاينه كل الود

مع كل طلعه فجر وفى كل صلواتى

مع كل طلة شمس ملامسه قمرايه

مع كل نجمه سابحه فى الفلك فوق ماشيه

قلبى يسبح لرب الكون

رب السما والارض

وادعى باعلى صوت

حبيبى نور العين

ربى احفظه من الغيم

واحميه من الغادرين

واعدائنا الحاقدين

قويه بايمانك

وانصره نصر عزيز

على كل اعدائك

اديله قوه وهمه يهد بيها جبال

اديله قوه وهمه يشق بيها الغيم

غيم اليهود والكفره وكل اعدائنا

ياربى انتى الاعلى والنصر من عندك

قويه ده شاب جسور وماله غير عدلك

سابنى هنا وحدى ومالى شكوى لغيرك

قالى الزمى مطرحك ده المولى هنا صاينك

وادعيلى ارجعلك بالف عيد منصور

دعيت بكل جوارحى لرب العباد والكون

يرجعلى شايل سيوفه وعليها دم الكلاب

كلاب باتوا ينهشوا فى صبايا زى الورد

وشباب فى اول عمره عمال كده بينهد

وعيال فى لون الورد قتلوهم بكل الغدر

عوضى عليك يا رب

قلبى هنا بيبكى عشانكوا يا صبايا

قلبى الى عايش هناك فى قلب نور العين

ترجع بالف سلامه يا احلى وردايه

انت يا نور العين



مسافر وقلبى معاكى
فاكر كل لحظه عاشها وياكى
فاكره زمان يا نور عينى
لما بمية نيلك كنتى توضينى
وتتوضى وتقفى على يمينى
الله اكبر ..يا خالق الحب وحبيبى
لسه عبيرك ساعة الفجر بيجينى يصحينى
ويقولى انك صاحية بتدعيلى
شايفك ماسكه المصحف تذكرى كلام الله
سامع صوتك.. مره آيه ومره يتنهد آه
ومره ترفعى ايدك :يارب احفظ حبيبى
رجعلى نور عينى منتصر على الطغاه
انا اللى ف حبك بقيت درويش
آه ه ه يا وجع البعاد لولا رب العباد فى بعدك ماكنت اعيش
وصيتى ليكى يا صبية يا نور العين
خدى بالك من نفسك ومن دينك
خدى بالك من اهراماتك ومن نيلك
خلينى دايما فى بالك
انا اللى حياتى وموتى علشانك
ولا يهمك قول اللايمين
وادعيلى بقلبك لو مت فى بعدك
اكون مع الشهداء والصالحين




حبيبى نور العين يسلم لى احساسك

ده انت الامل والهنا وابوس كمان راسك

فاكرنى ساعه الفجر يا ارق خلق الله

انا صاينه نفسى ليك وكل املى الاقيكقاعد هنا جنبى

تتوضى من نيلنا

تصلى وتدعيلنا

فاكره يوم ما صحيت وانت هنا جنبى

تبص لعيونى وناسى كل الكون

حرمتك يومها النوم ولمت فيك نفسى

ده قلبى لو عاش سنينه يدعيلك

ما يوفى يوم حبك

يا ارق خلق الله

يا كل امانيا

دايما فى بالى حبيب

ما يمسك اللايمين

ده انت الامل يا حبيب

انت يا نور العين

عايزاك تعيش انسان

وتقتل الكفره

بس ترجعلى

اوعى تموت فى البعد

ده قلبى لا يقوى على احتمال بعدك

يموت قلبى وراك

ولا يرضى غيرك فارس يضم ايامه

اتمنى نموت شهدا بس اكون جنبك

خدنى يا نور العين احارب الكفره

انول شهادتى معاك ما تسيبنى هنا وحدى

ندخل الجنه وهناك يزفونا

ملايكه الرحمه

انت وانا يا حبيب

يا عشق ايامى

انت يا نور العين




زجل مشترك بينى وبين اخى الباحث عن الحقيقه ان شاء الله يعجبكم

2 comments:

بنت الاسلام said...

جميل جداا بجد والله

بس ياريت تعيدوا نشره تاني

علي اجزاء

عشان الناس كلها تقدر تقراه تاني وتالت

حقيقي جميل جداااا

asmaa said...

ربنا يخليكى يارب يا بنت الاسلام
انك قرتيه
وجزاك الله خيرا على كلماتك الجميله
ربنا يبارك فيك
وفعلا كان المفروض انشره على اجزاء
ححاول باذن الله